internasional

Walikota Banda Aceh Disambut dengan Adat Melayu di Selangor

Oleh: Syahril Ahmad Editor: Agus Rusmin Nuryadin 10 May 2020 - 11:58 kbrn-pusat

KBRN, Selangor : Wali Kota Banda H Aminullah Usman disambut secara adat melayu saat tiba di Negeri Selangor, Malaysia, Sabtu (23/2/2019). Acara penyambutan Aminullah digelar di Muzium Sultan Alam Syah.

Sebelumnya, Aminullah dan rombongon dijemput dari Hotel Ascott KLCC oleh pihak pemerintahan Selangor. Setibanya di tempat acara, ia langsung disambut oleh Dato' Paiman bin Keromo selaku CEO State of Selangor Malay Customs and Herritage Corporation.

Tarian Sekapur Sirih pun dipersembahkan untuk menyambut tetamu. Lalu ada pemutaran video visi misi Pemerintahan Selangor dan pengenalan daerah, dan sesi penyambutan ditutup dengan tarian Bunga Rampai.

Dalam pidatonya, Dato' Paiman mengucapkan terima kasih kepada Aminullah atas lawatannya ke Negeri Selangor, Malaysia. Ia berharap kunjungan ini dapat memperkuat jalinan kerja sama antara Banda Aceh dan Selangor.

"Kami berharap rencana kerja sama dalam bidang adat dan sejarah dapat terealisasi segera, dan kemudian dilanjutkan dengan kerja sama di bidang ekonomi dan pariwisata," katanya.

Kepada tuan rumah, Aminullah mengucapkan terima kasih atas sambutan yang sudah dipersiapkan. "Ini luar biasa dan sangat memukau," jelasnya.

Pada kesempatan itu, wali kota mengungkapkan persetujuannya terkait rencana pemugaran Makam Raja Muda Nala asal Selangor yang terletak di kompleks AAC Dayan Dawood Unsyiah.

"Kami menyetujui pemugaran makam putra terbaik Selangor yang pernah membantu Kerajaan Aceh melawan Portugis tersebut. Dan tentu hal ini juga perlu kita bahas bersama dengan para pakar sejarah baik dari Aceh maupun Selangor, " ungkapnya.

"Kami mengharapkan rencana itu dapat segera terwujud. Begitu juga kerja sama di bidang pariwisata, ekonomi, dan bidang-bidang lainnya. Semoga dapat kita rangkum dalam kerja sama sister city antara Banda Aceh dan Selangor mengingat hubungan baik yang telah terjalin sejak masa Kerajaan Aceh dahulu," harapnya.

Aminullah turut mempromosikan sejumlah destinasi wisata Banda Aceh kepada warga Malaysia yang hadir.  Sebelum menghadiri jamun makan siang bersama, wali kota juga menyempatkan diri untuk meninjau Muzium Sultan Alam Syah. 

Kunjungan Aminullah ke Selangor ini merupakan tindak lanjut dari pembahasan kerja sama yang telah dilakukan sebelumnya di Banda Aceh pada akhir Januari lalu. Kala itu, Dato' Paiman dan rombongan diterima Aminullah di Balai Kota Banda Aceh.